Helder inzicht

Helder inzicht

7 september 2016 0 Door Ralph

Nog vaak wordt gezondheid benaderd als een denkbeeld, eerder dan een gevoel. Er wordt in eerste instantie vanuit ons hoofd, onze gedachtes en kennis uit boeken, gekeken naar gezondheid in plaats van dat gezondheid benaderd en ervaren wordt in ons eigen lichaam.

Hoe kun je jezelf nou trainen in het beter leren voelen en ervaren wat je lichaam je te zeggen heeft? Hoe kun je leren voelen wat voor jou gezond-zijn en ziek-zijn inhoudt, en waar of hoe je dat ervaart? Kun je deze ervaringen veranderen, en zou je misschien zelfs je eigen genezingsproces kunnen activeren en in stand houden?

 Kindertijd.

Diep van binnen weten we hoe het voelt om kerngezond te zijn. Om het gevoel van gezondheid te herkennen, geldt voor de meeste mensen dat we terug gaan naar herinneringen aan onze kindertijd. Als kind beschikten we vaak over een uitbundige energie en veerkracht, waarbij we konden vertrouwen op ons lichaam en het gevoel hadden dat we alles aankunnen. Naarmate je ouder wordt, en je steeds minder het zachte, soepele, sterke lichaam van je jeugd hebt, kan de herinnering op zich al ervoor zorgen dat je je gezond houdt. We kunnen het gevoel van energie en vertrouwen terugroepen in onze herinnering. En zo kun je door middel van je verbeelding het ‘idee’ van gezondheid en heelwording weer activeren en versterken.

Hoe snel of hoe geleidelijk we ouder worden, hangt van onszelf af. Door yoga of een andere lichaamsbeweging te beoefenen kun je ervoor zorgen dat je lichaam soepel en veerkrachtig blijft. Ons emotioneel welzijn is voor onze gezondheid echter nog belangrijker dan lichaamsbeweging. 90% van de spierspanning die we voelen, wordt veroorzaakt door bezorgdheid, angst en overige mentale activiteiten. Stress ontstaat door de manier waarop we reageren op spanningen. Het ligt dan ook in onze biologische aard om snel te reageren op een waargenomen bedreiging, wat op zich niet erg is. Stress veroorzaakt alleen klachten wanneer we te lang in een toestand van activatie blijven. Het is dan dus ook van uiterst belang dat we leren te herstellen van deze reacties op biologisch en emotioneel niveau.

Om te kunnen voelen wat er nou precies in je lichaam of hoofd gebeurt, is het dus belangrijk om het gevoel van gezondheid en ongezondheid in ons lichaam tot in de kleinste details te onderkennen. Om deze ervaring in je lichaam of hoofd te veranderen is het heel belangrijk je bewust te worden van de fysiologie van hetgeen je ervaart. Oftewel, hoe voelt het? Hoe ziet het eruit? Is het groot of klein? Stroomt het of is het vast/stil? Is het hard of zacht? Zijn er andere dingen die je opvallen? Kun je met dit deel of deze ervaring/sensatie communiceren?

Het is al langere tijd bekend en wetenschappelijk bewezen dat yoga en mediteren je een gevoel kan geven van ontspanning op lichamelijk en geestelijk niveau. Maar meditatie kun je ook inzetten bij ziekten of overige lichamelijke of geestelijke klachten. Doordat je met je bewuste aandacht gaat naar hetgeen wat de aandacht vraagt, ben je al bezig met een veranderingsproces. Daarnaast krijg je een gevoel van regie (grip) op de situatie wanneer je hier met je bewuste aandacht naartoe gaat, en deze situatie visualiseert (een beeld bij vormt), waardoor een herstel-/ of genezingsproces versterkt of versneld kan worden.

Helder Inzicht.

De genezings-/ en herstelmechanismen van het lichaam werken het beste wanneer je wakker en ontspannen bent of slaapt. Er zijn verschillende vormen van mediteren die ervoor kunnen zorgen dat deze mechanismen geactiveerd of versterkt worden. Om je lichaam en geest weer in evenwicht te brengen, is het dus belangrijk om helder in te zien wat er met je gebeurt. Helder inzicht zorgt ervoor dat je op een evenwichtige manier kunt reageren in verschillende situaties, en zorgt er ook voor dat je onderbewuste gemakkelijk de juiste hulpbronnen naar voren kan laten komen die nodig zijn in die desbetreffende situatie.

Wanneer je wat meer ervaring krijgt in het mediteren, zul je waarschijnlijk gaan beseffen hoeveel zinvolle dingen je kunt doen terwijl je mediteert. Een van de grondstellingen van mediteren is dan ook dat bewustzijn een genezende werking heeft. Meditaties gericht op pijn, angst en overige negatieve gevoelens kunnen ervoor zorgen dat je het deze negatieve gevoelens onmogelijk maakt om je nog te prikkelen. Meditaties gericht op positieve gevoelens verbeteren je lichamelijk en emotioneel welbevinden.

Wil jij ook graag leren je lichaam en geest beter te ervaren, herkennen en misschien zelfs te beïnvloeden, ben je van harte welkom in een van mijn geleide meditatie-/ en visualisatielessen op de Bewustzijn School. Ook tijdens de workshop ‘Zelfhypnose – de sleutel tot het onderbewuste’ krijg je tools aangereikt om je eigen lichaam en geest te verkennen en de regie te nemen in veranderingsprocessen, met als doel meer harmonie te bereiken in lichaam, geest en ziel.

Oefening ‘pijnklachten transformeren’:

– Stel vast waar de pijnervaring in je lichaam zich bevindt

– Laat een beeld in je opkomen dat deze pijn illustreert (visualiseren)

– Fysiologie nagaan (zie bovenstaande tekst)

– Maak het beeld zo levendig en groot/duidelijk mogelijk

– Kijk van een afstandje naar dit beeld en laat in je opkomen wat er nodig is om dit beeld te

transformeren in een beeld dat voor jouw gunstig of gezonder eruit ziet (hulpbronnen)

– Pas je gevonden hulpbronnen toe en observeer wat er gebeurt met het beeld van de pijn

– Wanneer het beeld veranderd is naar een gunstiger en gezonder beeld mag je dit nieuwe

beeld in je opnemen, vastzetten, groter maken, laten stromen of wat er dan ook goed voelt

voor jou. Dit met als doel dit veranderde beeld, en deze veranderde ervaring/sensatie te

ankeren, zodat het zo blijft wanneer je weer uit de meditatie komt (een kleur of symbool kan  

naar voren komen)

 

Ralph Sweet

Augustus, 2016