Haasten, piekeren, vliegen, ontwijken … en weer stilstaan

Haasten, piekeren, vliegen, ontwijken … en weer stilstaan

2 juni 2017 0 Door Ralph

Ben jij je bewust van hoeveel handelingen jij dagelijks (onbewust) op dezelfde manier doet? Of hoe jij elke keer reageert in bepaalde situaties? Of van welke gedachten zich er bij jou vaak op dezelfde manier presenteren in bepaalde situaties?

Mensen maken gemiddeld genomen zo’n 85-90% van hun keuzes onbewust, als een automatisme. Het leven in deze ‘automatische piloot’ creëert steeds dieper gegroefde neurale paden, waardoor routines, gewoonten en patronen ontstaan. De ervaringen in deze automatische piloot worden op deze manier steeds meer eigen gemaakt, zelfs zo eigen dat je steeds meer kan gaan geloven dat je niet anders kan (omdat je niet anders gewend bent, en soms ook niet meer gelooft dat een ander pad mogelijk is). Met betrekking tot sommige handelingen hoeft dit uiteraard helemaal niet erg of schadelijk te zijn, maar als het vervelende of schadelijke ervaringen zijn, die je elke keer in deze automatische piloot voelt, is het raadzaam te leren stilstaan. Het leven in deze automatische piloot gaat daarnaast vaak gepaard met gedachten en gevoelens die te maken hebben met het verleden of de toekomst, en dus niet met het ‘nu’.

Haasten, piekeren, vliegen en ontwijken zijn voorbeelden van niet in het ‘hier en nu’ leven, belemmeringen die ervoor zorgen dat het contact met je lichaam, geest en ziel in mindere mate aanwezig is. Dit kan ervoor zorgen dat het gevoel ontstaat van ‘controleverlies’, ‘dit overkomt mij weer’, waarbij men eerder de schuld/verantwoordelijkheid van wat men voelt/ervaart buiten zichzelf legt. Wanneer je echter leert stil te staan….stil te staan bij wat de situatie feitelijk is, wat je gedachten erover zijn, wat je gevoel erbij is, waar en hoe je dit gevoel in je lichaam ervaart….ben je al bezig nieuwe neurale paden aan te leggen met voordelen als: meer rust en inzicht; beter in contact met je lichaam, je geest en je ziel; en meer vrijheid in het maken van keuzes die bij je passen. Hierdoor creëer je vervolgens meer kwaliteiten als: makkelijker relativeren; meer zelfvertrouwen; meer denken, praten en handelen vanuit de ik-vorm (niet de schuld buiten jezelf leggen, maar de verantwoordelijkheid voor jouw gedachten, gevoel en gedrag in jezelf ervaren); bewuster leven in het nu; en meer harmonie en synchroniciteit in je leven.

“If the doors of perception were cleansed, everything would appear to man as it is, infinite” – William Blake

Sta er maar eens bij stil…..je bent je tanden aan het poetsen, en denkt aan…? Je staat te wachten op de trein of metro die weer eens vertraging heeft, en denkt aan….? Je neemt onderweg naar je werk een hap van je boterham, en denkt aan…of proeft…?

Door stil te staan, letterlijk en figuurlijk, zul je merken dat de wereld om je heen en de wereld in jezelf anders beleefd kan worden. Probeer het eens. Probeer het vaker. En merk dat je vanzelf zult gaan ervaren dat je bewuster, rustiger, sterker, creatiever en positiever in het leven kan leren staan.

Wil je liever onder begeleiding ervaren hoe je (nieuwe) werelden in jezelf en om je heen kunt ervaren en creëren, is het misschien eens interessant om mijn geleide visualisatie/-meditatieles te volgen op De Bewustzijn School, of je aan te melden voor Hypnotherapie of de 8-weekse Mindfulness trainingen die ik in mijn praktijk, Sweet Harmony (www.sweetharmony.nl), aanbied.