De kracht van ademen en suggesties

De kracht van ademen en suggesties

26 mei 2016 0 Door Ralph

Zuurstof is uiteraard van essentieel belang om te kunnen leven. De adem is een belangrijke motor is ons leven.
Wanneer we bijvoorbeeld onze adem inhouden of sneller en hoger gaan ademhalen in bijvoorbeeld een spannende of angstige situatie, heeft dit een directe invloed op onze gezondheid. Doordat er minder zuurstof in ons lichaam komt, kunnen we minder goed afvalstoffen loslaten. Daarnaast kan dit ervoor zorgen dat we een minder goed gevoel krijgen over onszelf, we nog angstiger worden en minder zelfvertrouwen ontwikkelen. Wanneer dit regelmatig gebeurt, kan er een soort vicieuze cirkel ontstaan.

Door onze ademhaling positief en bewust te beïnvloeden, kunnen we ons gevoel en zelfvertrouwen versterken. We kunnen hier zelfs zo bewust mee aan de slag gaan, zodat we makkelijker processen met onszelf aan kunnen gaan.

Door middel van verschillende ademhalings-/en ontspanningsoefeningen kun je jezelf trainen om dichterbij jezelf te komen, jezelf meer ruimte te gunnen en inzichtelijk te krijgen wat precies voor jou belangrijk is. Maar ook kun je je ademhaling gebruiken om bijv.: lichamelijke pijn los te laten, een positief gevoel in je op te nemen, maar ook overige klachten te verhelpen/verminderen (denk aan: vastzittende emoties, traumaverwerking, afvallen, angsten, verslavingen, etc.).

Door je ademhaling bewust en positief te beïnvloeden en te sturen, kun je dus op lichamelijk en geestelijk niveau al veel bereiken. Maar wat je kan doen om dit te versterken, is met een gerichte gedachte, intentie en suggestie met je ademhaling bezig zijn. Wanneer je bijvoorbeeld pijnlijke schouders hebt, of je rug vast zit, kun je dus d.m.v. de juiste gedachte (‘ik wil graag van mijn pijn af en mijn rug mag soepeler aanvoelen’) en suggestie (‘wanneer ik inadem zal ik merken dat ik mijn spieren los kan masseren op deze plekken’ en ‘wanneer ik uitadem merk ik dat ik mijn spanningen makkelijk weg kan laten vloeien’) je doel/intentie (‘mijn pijn is/gaat weg’) bereiken.

Wanneer je mediteert, visualiseert of zelfhypnose toepast, waarbij je in de meeste gevallen start met het volgen van en luisteren naar je ademhaling, kun je een verhoogde staat van focus en ontspanning bereiken. Hierdoor wordt het selectief denken geactiveerd. In deze staat van bewustzijn open je eigenlijk de deur tot je onderbewuste, en wanneer je daar bent, wordt je ontvankelijker voor suggesties. Als we niet ontvankelijk zouden zijn voor suggesties, zouden we ook niet kunnen leren. Ieder mens leert dus middels suggesties, en kan zich hierdoor ontwikkelen en helen.

Wil je graag leren hoe je gerichter met je ademhaling en met suggesties om kan gaan, met als doel jezelf een evenwichtiger leven te geven en (delen van) jezelf te helen, wees dan welkom in mijn geleide meditatie-/ en visualisatielessen op de Bewustzijn School op maandagen van 10.30 – 11.30 uur. Hou daarnaast het rooster en de evenementen van de Bewustzijn School in de gaten, zodat je evt. kan deelnemen aan de workshop ‘Zelfhypnose – de sleutel tot je onderbewuste’ (deze zal voor de eerste keer gehouden worden op 26-6-2016).

De Bewustzijn School is de plek midden in de pijp in Amsterdam waar je dagelijks kan werken aan je bewustzijn en ontwikkeling door het volgen van Mind, Body & Spirit lessen. Waar je samen bent en kan werken met gelijkgestemden. Waar jij jezelf en je eigen professie kan verdiepen en uitbouwen.