5 Regels om een zo mooi mogelijk leven te leiden volgens integraal hypnotherapeut Ralph Sweet

5 Regels om een zo mooi mogelijk leven te leiden volgens integraal hypnotherapeut Ralph Sweet

14 april 2017 0 Door Ralph

Ralph is eigenaar van de praktijk voor integrale hypnotherapie en psychosociale therapie, genaamd Sweet Harmony, werkzaam in Almere en Amsterdam. Naast zijn werk als hypnotherapeut verzorgt hij twee keer per week op de Bewustzijn School een (geleide) meditatieles, biedt hij meditatie en mindfulness trainingen aan, en behandelt/begeleidt hij kinderen en (jong)volwassenen met erg uiteenlopende lichamelijke, psychische en psychosomatische klachten op weg naar meer innerlijke harmonie. Door kennis, rust, vertrouwen, creativiteit, en o.a. zijn werkervaringen binnen de geestelijke gezondheidszorg zorgt Ralph ervoor dat mensen in een ontspannen en vertrouwde sfeer kunnen werken aan het hervinden van de juiste balans in henzelf. Ook op Facebook kun je alles omtrent zijn werkzaamheden volgen, evenals inspirerende artikelen, quotes en tips.

1. Wees trouw aan jezelf.

In deze maatschappij waar steeds meer van je wordt verwacht, de last op je schouders kan toenemen, en de balans tussen draagkracht en draaglast ernstig uitgedaagd kan worden, gebeurt het met een grotere regelmaat dat mensen ‘zichzelf kwijtraken’. Deze externe invloeden en de automatische piloot waarop veel mensen leven, kunnen ervoor zorgen dat je beetje bij beetje steeds verder van jezelf, je essentie, vandaan raakt. Om trouw te blijven aan jezelf is het dus belangrijk om met regelmaat tijd en ruimte te nemen om naar binnen te keren, weer te leren voelen, en weer in contact te komen met je innerlijk kind. Op deze manier kun je dichterbij je ware ‘ik’ komen. Je zult vanzelf merken dat je je gelukkiger, vrediger en liefdevoller gaat voelen, waarbij het maken van keuzes in je leven meer afgestemd is op wat bij jou past en wat jij wilt.

2. Leef bewust in het nu.

Piekeren, twijfelen, plannen, zorgen maken, schuldgevoelens, spijt, verwachtingen, rennen en vliegen, stress….allemaal te maken met het verleden of de toekomst, en dus niet met het nu. Dat waar jij je aandacht aan schenkt, zal groeien in jezelf. Als je meer aandacht gaat schenken aan het nu, en bewuster gaat leven/waarnemen in het nu, is bewezen dat je op neurologisch, emotioneel, lichamelijk en energetisch niveau positieve veranderingen teweeg kan brengen. O.a. door meditatie en het volgen van een mindfulness training kun je hier naartoe werken, maar ook door hypnotherapie kun je de voor jou passende en misschien nodige veranderingen teweeg brengen.

3. Stap af en toe eens uit je comfortzone.

Ook hier heeft het weer te maken met de automatische piloot waarop veel mensen elke dag leven, maar ook met patronen, gewoontes, routines/rituelen. Al deze gedragspatronen bieden ons veiligheid en rust. Maar zorgen er tegelijkertijd voor dat je jezelf niet meer prikkelt of uitdaagt, waardoor je ook stil blijft staan in je (spirituele) groei, ontwikkeling, vaardigheden, kennis en inzichten. Het stappen uit je comfortzone kan je o.a. helpen bij de zoektocht naar jouw doel(en) in dit leven, maar kan je ook gewoon weer nieuwe energie (een boost/ het gevoel dat je leeft) geven.

4. Leer de ‘kunst’ van acceptatie, loslaten en vergeving.

Het leven is onzeker en daarom proberen we het te controleren. Door meer controle ervaren we minder onzekerheid. We denken meer controle te krijgen door gebruik te maken van onze gedachten: we denken, we plannen, we piekeren. We proberen in ons hoofd elke vorm van onzekerheid uit te bannen. Veel dingen in het leven kunnen we echter niet controleren. Omdat we veel situaties niet kunnen controleren, ervaren we (onnodig) stress en frustratie. Daarom is het nuttig te leren accepteren. Acceptatie ontstaat in een proces van toelaten van innerlijke ervaringen. Hoe beter je leert te accepteren, hoe minder je hoeft los te laten, en hoe makkelijker je kunt vergeven. Acceptatie is niet alleen de sleutel naar het nu, maar ook de weg naar de oplossing van veel lichamelijk en psychische/psychosomatische klachten.

5. Blijf in contact met je innerlijk kind.

Alles wat je ooit geweest bent, heeft jou gevormd tot de persoon die je nu bent. Dat betekent dat je een hoop ervaringen, emoties, overtuigingen, eigenschappen en denkbeelden in je draagt. Het is belangrijk je ervan bewust te worden welke van deze van jou zijn, en welke misschien van iemand anders (ouders, school, etc.). Maar ook welke van deze jou nog dienen in jouw huidige leven, of jou misschien juist belemmeren. Door in contact te komen met je innerlijk kind (regressietherapie) kun je deze dingen onderzoeken, waardoor je vervolgens voor meer innerlijke rust en harmonie kunt zorgen. Daarnaast kan het erg fijn zijn de vrijheid, onbevangenheid, speelsheid en verwondering weer te ervaren en evt. (weer) toe te laten en vorm te geven in je huidige leven.